Email kliens használati statisztika 2013

Viszonylag nehéz pontos statisztikát találni a magyar felhasználókra jellemző, levelezőkliens használati szokásokról. Ezen a téren próbálunk egy felzárkóztató elemzést bemutatni.

Hogyan is lehet mérni az e-mail kliens használatot?

Viszonylag egyszerűnek tűnő feladatról van szó, a kiküldött levelekben elhelyezünk egy nem látszódó képet (a továbbiakban mérőpixel), a kép forrása nem közvetlenül a kép, hanem - általában - a küldő honlapjának egy mérést végző címe, mely egyébként, végül a kívánt képet vissza is adja. Amikor a postafiókban a képek letöltésre kerülnek (így a mérőpixel is), ez a cím meghívódik az e-mail kliens által. A hívás azonosítja a címzettet, valamint a user agent által az eszközt, a böngészőt és a levelező klienst, illetve visszaad ténylegesen egy 1x1 pixeles képet, ami igazából a levélben nem is látszik. Így a user agent-k gyűjtésével kaphatunk képet arról, hogy ki, mikor, melyik levelet nyitotta meg.

Honnan származnak az adatok?

Az e-Commerce siteok esetén van talán a legnagyobb jelentősége a kiküldött e-mailek hatékonyságának, így elemzésünk egy magyar viszonylatban jelentős e-kereskedelmi szereplő, a brands.hu (Habostorta Kft.) által gyűjtött adatokon alapul.
Ezúton is köszönjük!

A kapott eredmények elsődleges forrása a hírlevelekben elhelyezett mérőpixel, kontrollként pedig a Google Analytics által mért a brands.hu weboldalra hírlevélből érkezett forgalom adatai szolgáltak.

Mennyire pontos egy ilyen mérés?

A user-agentek hamisíthatóak, ezért a mért adatokra egy kisebb hibaszázalékot feltételezhetünk. A legnagyobb pontatlanságot azonban az okozza, hogy a levél olvasásakor ha nem töltik le a képeket, akkor a mérőpixel sem töltődik le, így nem lesz tudomásunk ezekről a levél olvasásokról. Összességében a mért adatokat pontosnak tekinthetjük, de sajnos nem minden megtekintésről vannak adataink.

Nehezíti a helyzetünket az is, hogy amíg a legelterjedtebb Android és Windows alapú e-mail kliensek esetén a képek megjelenítése alapértelmezetten ki van kapcsolva, addig az iOS-t futtató eszközök esetén automatikusan megjelennek (így az iOS esetén szinte mindig mérődnek a levél olvasások).

A mérés, a Gmail Image Proxy webes bevezetését figyelembe veszi, így az nem befolyásolta az eredményeket.

Miért jó egy ilyen e-mail kliens statisztika?

A weboldalak megjelenését a böngészők már viszonylag elfogadható szabványossággal tudják teljesíteni. Ezzel szemben az e-mailjeink megjelenítésére használt programok messze nem ennyire egységesek és sok esetben megjelenítés-technológiailag fejletlenebbek is a böngészőknél.
Ettől függetlenül a siteok üzemeltetőinek egyaránt fontos, hogy a weboldalak mellett a kiküldött e-mailjeik (hírlevelek, eDM-ek, értesítők, visszaigazolók ...) is minél tökéletesebb formában jussanak el az ügyfeleikhez/olvasóikhoz. E-mailjeinket tökéletesíteni pedig csak abban az esetben tudjuk, ha minél pontosabb adatok állnak rendelkezésre az olvasóink eszközeiről és szoftvereiről.

Milyen e-mail kliens használati eredmények születtek 2013-ra?

Az eredményeknél érdemes figyelembe venni a következő bontásokat:

  • Eszközök használata
  • Operációs rendszerek használata
  • E-mail kliensek használata

E-mail megtekintésre használt eszköz típusok 2013

E-mail megtekintések esetén a mobilos (mobil + tablet) eszközök aránya már meghaladja a 20%-ot. *

* meg kell jegyezzük, hogy a grafikon torzít, a fentebb említett iOS eszközök pontosabb mérése miatt

E-mail bekattintások eszköz típusok alapján 2013

Az e-mail megtekintésekhez képest a bekattintások esetén valamelyest csökkent a mobilosok aránya, de még így is igen magas, 16,7%.

A mobilok csökkenő arányának okai a következők lehetnek:

  • rosszul megjelenő levelek! (reszponzivitás nagyon fontos tényezővé vált!)
  • spórolás az adatforgalommal (sok 50-150 megás havi mobilnet limit)
  • nem minden e-mail olvasás mérődik, a kép nem megjelenítése miatt (nincs mérőpixel megjelenés)

Nézzük meg mi a helyzet, ha összevetjük ezeket az adatokat az oldal más forrásból származó látogatóival:

E-mail és egyéb források megoszlása eszközönként

A fenti grafikonon ábrázoljuk, hogy milyen mértékű az e-mail megtekintése, az e-mailből való weboldalra érkezés és amikor nem az e-mailből érkezik valaki az oldalra. Figyeljük meg, hogy mind a három eszköznél, az e-mail olvasás esetén a legnagyobb a mobil/tablet eszköz használat. Az e-mailből való weboldalra érkezésnél már gyengébb a mobil jelenlét, vagyis nem minden e-mail olvasást követ e-mailben történő linkre kattintás. Az egyéb oldal látogatásnál pedig még kevesebb a mobil/tablet eszköz használata.
Vagyis kijelenthetjük, hogy az e-mail olvasásnál és e-mailből való weboldalra kattintásnál nagyobb a mobilosok aránya. Ezért az e-mailek esetén még a weboldalénál is nagyobb jelentősége lehet a helyes mobilos megjelenésnek!

Ez az információ rögtön egy nagyszerű üzleti lehetőséget rejt a brands.hu és más hírleveleket rendszeresen küldő weboldal számára is. Nevezetesen, hogy reszponzív e-mailekkel hatékonyabban szólítsa meg mobilos olvasóit.

Nézzünk további bontásokat:

Operációs rendszerek és eszközök tekintetében a Windows asztali verziója a toronymagas győztes. Meglepő adat lehet, hogy az iOS-el ellátott eszközök az összes többi mobil platformnál népszerűbbek e-mail olvasás tekintetében (ne feledjük, hogy az iOS-s mobil/tábla eszközökön gyakoribb is a mérőpixel megjelenés).

E-mail megtekintés Op. rendszer alapján 2013 (user-agent)

E-mail bekattintások Op. rendszer alapján 2013 (Google Analytics)

Az e-mail megtekintés és e-mail bekattintás grafikonoknál egy furcsaságot találtuk, markánsan kevesebb Androidos megtekintésből, több bekattintás született, az iOS-vel szemben.
Ennek oka a korábban már említett mérőpixelek megjelenítésében keresendő.
Amíg az iOS rendszereken használt kliensek alapértelmezetten megjelenítik a képeket, addig az Android és Windows rendszerek nem. Tehát az e-mail megtekintés grafikont torzítja, hogy szinte minden iOS olvasót tudtunk mérni, míg a többieket csak részben.

Az operációs rendszerek verzióra történő bontása azt gondolnánk inkább csak érdekesség, szerintünk nem elhanyagolható adatokról van szó. Jól látható, hogy az Apple termékeknél a verzió frissesség naprakész, míg a Windowsnál és az Androidnál ez nem mondható el. Ennek gyártói és felhasználói okai is vannak, de számolni kell vele, mert friss programokra mindig jobb fejleszteni, mint régiekre.

Programozói szempontból talán az egyik legfontosabb statisztika maradt a végére, melyen láthatóak az e-mail kliensek is, verziókra lebontva. Nem meglepő az asztali böngészők ilyen mértékű jelenléte, szerencsére - fejlesztői szemmel - az Internet Explorer régebbi verziói már alul maradnak, kivéve az IE7-s verziót.
Ez szintén egy érdekes adat, hiszen az oldal látogatottságában az IE7 (bár erről nem ebben a cikkben lesz grafikon) az összes Internet Explorer verziók 2%-t sem teszi ki (levelezéskor viszont 4.4%-t ért el).
Ebből azt lehet levonni, hogy céges kereteken belül (nagyon sok cégnél még az XP-IE7 kombó fut), ahol nincs idő böngészni, a mégis erre fordított időt inkább gyors levél olvasásokkal töltik az emberek.
Mobilokon és táblagépeken erősen dominál az alkalmazásból történő levélolvasás, ezeken a webes kliensek jelenléte nem túl számottevő.
Az asztali gépek levél kliensei, melyek a legkritikusabbak fejlesztői szemmel - gondoljunk csak egy Outlook Express vagy bármely Outlook e-mail megjelenítésére -, szerencsére kezdenek a háttérbe szorulni, éppen csak beférve a top10-be.

Nemzetközi és Magyar viszonylatok

A nemzetközi és Magyar e-mail kliens használati statisztika az eszközök terén több éves lemaradást mutat, míg itthon több mint 73% az asztali gép részvétel, addig nemzetközi statisztikák már tavaly nyáron is csak 40%-s asztali gép részvételt mutattak.
Azonban a nemzetközi trendek alapján elkerülhetetlennek tűnik a mobil forgalom további növekedése, így a kiküldött leveleknek változniuk kell.

Konklúzió

Figyelnünk kell a mobile-first tervezésre, érdemes megfontolni a rövidebb, de még célzottabb tartalmak közlését (a kevesebb több), mert útközben általában sietünk, viszont nagyon kétséges, hogy újra megnézzük-e ugyanazt a levelet.

Szerencsére a külföldön népszerű e-mail kliensek nem minden esetben azok nálunk is. Itthon ugyanis szinte kiszorult az Outlook, ami igazolni látszik azt, hogy a <table> elrendezésű email sablonoknak már a végét járjuk és kezdhetünk váltani <div> elrendezésre, készíthetünk reszponzív e-maileket.

Érdemes tehát minél előbb reszponzív e-mailre váltani, ehhez segítséget találhattok reszponzív e-mail sablon készítési leírásunkban.

Amennyiben ennél több segítségre lenne szükségetek a témában, keressetek bátran (info@dynamicart.hu)!

Odor József - senior online marketing szakértő (Habostora Kft.)
Szentgyörgyi János - senior fejlesztő, progamozó (Habostora Kft.)

Minden komment, megjegyzés, észrevétel, szívesen van látva, olvassátok, osszátok...

Buy and Trade Bitcoin at Binance